مقدمه داستان
وقتی حین بازی "خیانت در خانه روی تپه" متوجه ورود کریسمون جک شدم، فهمیدم حتما دچار دردسر می شم چون اون یه قاتل زنجیره ای هست. گرچه این یه نگرانی خیلی مهم هست ، اما مشکل بزرگتری که وجود داره اینه که ما قبلا این شخصیت رو کشته بودیم. حالا اون اینجا بود و جوری از جلوی درب رد میشه که انگار چند دقیقه پیش اصلا به اون شلیک نکرده بودم .
حالا  بدتر از همه، اینه که از هم تیمی مون خائن بود و داشته به جک کمک میکرده تا همه مارو یکی یکی بکشه . فکر میکنین تنها امید ما چی بود؟  تنها راهش اینه که نقاشیهای عرفانی که باعث فناناپذیر شدن جک می شنو نابود کنی. به عبارتی، باید چیزهایی که خوب به نظر نمی رسین رو نابود میکردیم.
اگر بخوام ساده تر توضیح بدم باید بگم وقتی دارین "خیانت در خانه روی تپه" را بازی میکنین، نمی تونین اوقات خیلی عالی و خوشی داشته باشین. این یکی از بهترین بازیهای بردگیم هست که کاملا نوآورانه، خاطره انگیز و در عین حال دلهره آور است. 

خانه ارواح 
تو این بازی، شما درواقع مثل یه سوپراستار در فیلم های ترسناک و مهیج هستین. این یه بازی صفحه ای برای گروه سنی بزرگسالان هست که باید بیشتراز شش بازیکن داشته باشه. هرکدوم از بازیکنا تا قبل از اینکه تو عمارت ارواح ببازن، کنترل یکی از شخصیتها (مثلا سرباز احمق و یا پروفسور کوکی) رو بر عهده دارن. این بازی اصلا کاوشی نیست و چیزی که تو خونه منتظر شماست، یه خون آشام گرسنه س . 
بازیکنا هرگز نمی تونن بفهمن که پشت هرچیزی، چی پنهان شده ،چونکه پنجاه سناریوی مختلف برای این بازی وجود داره. سناریویی که برای شما تعیین میشه، توسط اتاقها و آیتمهای بازی مربوط به همان موقعی که دارید بازی میکنید انتخاب میشن و این یعنی شما نمی تونین بارها و بارها یه کار تکراری رو تو این بازی انجام بدین .
 بازی علاوه بر اینکه کاملا هیجان انگیزه، قابلیت تکرار کمی داره چون تو هر دور بازی، اتاقها بصورت رندوم مشخص می شن و این باعث می شه تا هربار بازی متفاوت بشه. یکی از جالبترین تجربیاتی که تو این بازی وجود داره، خط داستانی اول و اخر بازی هست. 

دور زدن خائن
چندتا سناریو برای این بازی ارائه می شه، مثلا ممکنه خانه تو باتلاق غرق بشه و مجبور بشین یک قایق از اتاق زیر شیرونی بردارین، یا اینکه هیولایی که داخل زیرزمین است بیدار بشه یا شاید دشمنا نامرئی بشن. حتی یه بار هم پرنده غولپیکری داخل عمارت امد و ما باید با استفاده از چتر نجات، با این پرنده می جنگیدیم. اگر بخوام خلاصه کنم، باید بگم که ماموریت های  بازی خیلی ترسناک و عجیب و غریب هستن ولی در عین حال عالیه.
 البته نا بادم نرفته اینم بگم که ، چندتا آدم بی عرضه با ایده های احمقانه هم وجود دارن ولی ایده های مابقی افراد، کاملا به جا و به موقع هست ، از من می شنوی گوش کنید!!
میخوام بگم که شما باید درست مثل یه تیم عمل کنید تا بتونید از پس تمام این سناریوها بر بیآین، اما درواقع این موضوع اصلا درست پیش نمی ره چون اغلب اوقات یکی از هم تیمی ها باید خائن بشه و اهداف و قوانین بازی را میگیره و بعدا جایی در تنهایی و خفا اونهارو میخوانه، خب درنتیجه نمی تونین زمان زیادی رو روی صندلی بشینیم و سعی کنیم از بقیه پیش دستی کنیم. این یه بعُد دیگه به بازی اضافه میکنه و کسای که باقی مونده ن باید با استفاده از کار تیمی، از پس تمام مشکلات بربیان این موضوع به تنهایی باعث شد تا "خیانت در خانه روی تپه"، تبدیل به بهترین بازی صفحه ای مشارکتی بشه. 
دومین بازی که بعنوان بهترین بازی مشارکتی شناخته شده، بازی کلاسیک پندمیک هست که توی اون، گرگ های تنها نمی تونن زنده بمونن. اگر نگرانین که همه این موردها باعث پیچیده شدن "خیانت در خانه روی تپه" میشن ، باید بگم که اصلا جای نگرانی نیست. فقط کافیه کمی کنجکاو باشید و یادبگیرین، مطمنم  که می بینین قوانین چقدر واضح هستن. البته اینم بگم که ممکنه کسانی که تازه میخوان این بازی رو انجام بدن بخورده احساس ترس کنن ، ولی فقط باید صبر کنن. این بازی واقعا به افراد کمک فراوانی میکنه چون تنها بعد گذشت چند ماه بازی و تو طولانی مدت، پیامدهای جالبی تو کارهایی که انجام میدین میبینین. 
باید بگم این بازی شهرت فراوانی هم داره چون اصلا خسته کننده نیست، برعکس بسیار غیر قابل پیش بینی هست و مبارزه هاتون با شخیصتهایی مثل کریمسون جک، تا چند سال همراهتون می مونه. 


مرور بازی
"خیانت در خانه روی تپه"، یه بازی استراتژیکی هست که توسط بروس گلاسکو طراحی شد و بوسیله Avalon Hill Games منتشر شده. اولین ویرایش بازی تو سال 2004 انجام شد (دیگه بصورت پرینت شده نبود) و دومین ویرایش اون تو اکتبر سال 2010 صورت گرفت البته مفهوم اصلی بازی رو تغییر نمیده اما بعضی از اجزاء اونو گسترش میده.
بازی از ترکیب  چند چیز مختلف ساخته شده تا بتونه فضای ترسناکی رو خلق کنه که همیشه احساس ترس از وقوع یه فاجعه قریب الوقوع وجود داره . 
اجزاء بازی شامل  تاس، کاشی هایی که نشان دهنده اتاقها هستن ، بازیکنان خائن و شخصیت های مینیاتوری کوچیک هستن و زمانیکه وارد عمارت می شین باید با هم تیمی هاتون با سلامت عقلی عمارت خارج بشین

اجزاء تشکیل دهنده و شروع بازی
این بازی متشکل از یه کتابچه راهنما (کتاب قوانین، کتاب خائنان و رازهای زنده ماندن)، 44 کاشی که نشون دهنده اتاقها هستن (برای گسترش دادن عمارت)، به علاوه چند کاشی برای شروع بازی، 6 عروسک مینیاتوری کوچیک و شخصیتهای بازیکنان، 8 تاس، یک دور شمار، 13 کارت پیشگویی، 22 کارت آیتم، 45 کارت حادثه و توکنهایی که نشون دهنده شرایط منحصر بفرد بازی هست. 
اجزاء تشکیل دهنده به خوبی ساخته شده ن و شخصیت های مینیاتوری هم کاملا با دقت و ظرافت هستن. البته بعضی از اجزاء بدقواره به نظر میرسن، اما نهایتا هدف مشخصی دارن و کار هنری استفاده شده به گونه هست که احساس ترسو بهتون القا میکنه.     
برای شروع بازی، هرکدوم از بازیکن ها یک کارت شخصیت رو برمیدارن و قبل از چسبوندن گیره های پلاستیکی به کارتها، یه سمت اونرو انتخاب میکنن . اینکار به منظور مشخص کردن ارزشهای شخصیتی که انتخاب کردین هست از جمله توانایی، سرعت، دانش و سلامت روانی. همچنین بازیکنان باید عروسکهای مینیاتوری را هم بردارن تا کارکتری که انتخاب کردن رو با اون مشخص کنن. 
کتابچه قوانین خائن و رازهای زنده موندن رو میذاریم کنار برای بعد . همه کارت ها رو بُر بزنید و روی کاشی های مخصوص بذارید (کاشی های مربوط به پیشگویی، آیتم و حادثه). محل این سه کاشی مشخصه. 
کاشی های مشخص کننده اتاقها هم بر بزنید و کنار هم قرار بدین. بعد همه عروسکهای مینیاتوری رو تو تالار ورودی قرار بدین
از این لحظه، هدف بازی کشف راز های عمارت و قویتر کردن شخصیت ها هست تا بتونن برای مبارزه بین خیر و شر آماده بشین.

انجام بازی
بازی "خیانت در خانه روی تپه" به دو فاز اصلی تقسیم میشه : جستجو و شبح زدگی.
 در فاز جستجو، شخصیت بازیکن ها ساخته میشه و آیتم های لازم جمع آوری میکنیم تا بتونیم در زمان مبارزه، از اونها استفاده کرد. 
در فاز شبح زدگی همان خائن (یا خائنین) شناسایی میشن و مبارزه تازه شروع میشه. 
در هر دو فاز، کارهای زیر انجام میشه (البته ترتیب و تعداد دفعات انجام این کارها بستگی به کارتها و ویژگیهای شخصیتی بازیکنان بستگی دارد): 
حرکت- حرکت کردن در اتاقهای کشف شده با سرعتهای مختلفی بسته به کارکترها داره. 
کشف کردن- حرکت به سمت درب و قرار دادن یک کاشی جدید در داخل اتاق برای اینکه مشخص کنیم که این اتاق، توسط یکی از کارکترها کشف شده است (برای ورود به اتاق باید از یک نقطه حرکت استفاده بشه).
استفاده از اشیاء- درصورت لزوم، از آیتمها و یا کارتهایی که قبلا برداشتین استفاده می شه. 
تاس ریختن- باید قبل از مبارزه کردن، تجهیز شدن، شبح زدگی و غیره تاس بریزید. 
بعد از اینکه شبح زدگی آغاز شد، باید یک کار دیگر هم بصورت نوبتی انجام بشه:  
حمله کردن
همینطور که تو عمارت را جستجو می کنید، باید آیتمهایی رو هم از اتاقها جمع کنید. البته داخل همه اتاقها آیتم وجود نداره. نهایتا وقتیکه کارتی رو بیرون می کشید، دیگه نم یتوانیم حرکت کنیم.
 کارتها، دارای انواع مختلفی هستند از جمله:
حوادث- وقتیکه روی یک کاشی سمبل (علامت) حادثه قرار میدین (این سمبل به شکل مارپیچی است)، باید یکی از کارتهای حادثه رو بیرون بکشید و آن حادثه رو همانطور که روی کارت نوشته شده است، کامل کنید. این باعث شکل گیری بسیاری از جنبه های مختلف بازی میشه. 
آیتم- وقتیکه روی یک کاشی سمبل آیتم قرار میدین (این سمبل به شکل کله گاو است)، باید کارت مخصوص آیتم رو بیرون بکشیم و سپس، توضیحات مربوط به نحوه استفاده از آیتمها رو دنبال کنید. 
پیشگویی- اگر کاشی که قرار داده اید همراه با سمبل پیشگویی باشه (این سمبل به شکل کلاغ است)، باید کارت مربوطه به پیشگویی رو بیرون بکشین و سپس چیزهایی که در پیشگویی گفته شده است رو دنبال کنید. وقتیکه نوبتتان تمام شه و شبح زدگی هم هنوز آغاز نشده باشه، باید نقش شبح زدگی رو ایفا کنید.  
کارتهای آیتمها میتونن مبادله، استفاده یا انداخته بشن. البته این کارها همراه با محدودیتهایی هم هست. می تونین از آیتمها استفاده کنید، آنها رو مبادله کنید، بندازید، بدزدید (بر اساس قوانین مبارزه) یا بردارید ولی در هر نوبت فقط یکی از این کارها رو میتونین انجام بدین. درصورتیکه همراه با آیتمی مبارزه ای انجام بدین، اینطور در نظر گرفته میشه که دیگه از این آیتم استفاده کردین. 

تاس ریختن
تو این بازی از هشت تاس استفاده میشه که تعداد نقطه های روی وجه های مختلف این تاسها، بصورت صفر، یک و دوتایی هست. روند تاس ریختن در سناریوهای مختلف فرق میکنه. 
نقش های خرابکارانه
خرابی های فیزیکی که کاراکترهای مختلف ایجاد میکنن، باعث کاهش سرعت و توانایی میشن. گرفتن اطلاعات ذهنی راجعبه نقشها هم از دانش و سلامت عقلی کاراکترها کم میکنه. خرابیهایی که ایجاد میشن، برابر با تعداد نقطه های نشان داده شده در هربار که نقشی میمیرد، هست. 
مثال- وقتیکه یه خرابی فیزیکی بوجود میآید باید تاس ریخته بشه. بعد تعداد نقطه های تاس شمرده می شن و این عدد از توانایی و سرعت کاراکتر کم میشه. 


نقشهای اختصاصی
نقشهای اختصاصی، بر علیه ویژگیهای مشخص شده توسط حوادث، اتاقها و یا فعالیتها هستن . تعداد تاس هایی که برای اینکار میریزیم برابر با ویژگی کاراکتر هستن و این تعداد باید به عددی برسه که توسط حادثه، پیشگویی و یا فعالیت مشخص شده هست. 
مثال- عدد سه برای سلامت عقل نیاز است و جستجو کننده شما، سلامت عقل چهار داره، بنابراین باید چهار تاس بریزین و عددهای نشان داده شده توسط تاسها رو بشمارین. در این سناریو اگر عدد سه یا بیشتر بدست بیارین، اون موقع موفق شدین. 
نقشهای حمله
وقتیکه حمله میکنید باید تاس رو بر اساس توانایی کاراکترتون انتخاب کنید (مگر اینکه یک مورد استثناء وجود داشته باشه). رقیبتون هم باید همین کار را انجام بده. میزان خرابی مربوط به دو نقش، متفاوت هست. توجه داشته باشید که هیچکس از مساوی شدن بازی، آسیب نمیبینه. بنابراین این هنگام باید حملات بیشتری صورت بگیره و نحوه انجام این حملات هم با جزئیات دقیق در کتابچه توضیح داده شده. 
نقشهای شبح زدگی
برای این نقشها، باید شش تاس ریخته بشه. عدد کلی تاسهای ریخته شده باید برابر و یا بیشتر از تعداد پیشگوییهای کشف شده باشه. اگر این نقش رو نتونید بدست بیارین، آنگاه شبح زدگی شروع میشه و دومین فاز بازی (یعنی شبح زدگی) آغاز میشه... 
شبح زدگی
این مرحله بر اساس اتاقی که داخل اون قرار دارین و همچنین کارتی که میکشین، انجام میشه. در این فاز بازی که پنجاه حالت مختلف هم دارد، یک تجربه منحصربفرد و خاص خواهید داشت و طی آن، خائن مشخص میشن (و یا اینکه حداقل یک خائنی که مخفی هست وجود دارد). 
سپس همه اعضای تیم سعی میکنن تا هدف های مخفی خودشون رو که در کتابچه خائن و رازهای زنده ماندن مشخص شده رو انجام بدن. حرکت و جستجو میتونه بصورت نرمال انجام بشه اما نهایتا کسی بازی رو میبره که بتونه به اهدافش برسه و کشته نشه. هم خائن و هم نجات یافتگان اطلاعات مخفی در دست دارن که به اونها کمک میکنه تا به اهدافشان برسن. توجه داشته باشین که این اطلاعات فقط باید بین اون دسته از اعضای تیم رد و بدل بشه که خائن نبودنشان اثبات شده هست. 
معمولا خائن توانایی های جدید و خدمتگزاران بیشتری بدست میاره که به اون کمک میکنن تا بتونه نجات یافتگان رو از بین ببره. این به متعادل کردن فاز دوم بازی کمک میکنه چون تو این فاز، خائن دست تنهاست. 
البته این هیجان انگیزترین بخش بازی هم هست. تو این بخش، شما علیه یکدیگه کار میکنید و همه آیتم هایی که دارین هم به شما کمک میکنن تا بتونید به اهدافتون برسین. در این بخش، بازیکن ایفا کننده نقش باید حتما حضور داشته باشه و بتونه با استفاده از بهترین آیتمها و ویژگیهایش، حریف رو شکست بده و ترس از مرگ رو در آنها مشاهده کنه( مریضه :) ). 

استدلال های نهایی راجع به بازی "خیانت در خانه روی تپه"
"خیانت در خانه روی تپه"، عمیقا خیلی خوب طراحی شده اما بدون عیب و نقص هم نیست. این بازی رو نباید با افراد بی تجربه یا کسانی که تازه میخوان بازی صفحه ای یا همون بردگیم بازی کنند انجام بدین چونکه بعضی از قوانین مربوط به فاز دوم، میتونن خیلی پیچیده و گیج کننده باشن. 
بدین ترتیب می شه گفت که طرفداران RPG (مخفف بازی های نقش افرینی) و یا بازیکنان باتجربه بسیار ارزشمند هستن و میتوانن این بازی رو به خوبی انجام بدن و تقریبا هرگز از انجامش خسته نمیشن چون فاز دوم تنوع خیلی زیادی داره. همچنین این بازی، همخونی بسیار زیادی با تمهای هالووینی داره و بنابراین باید حتما در کلکسیون گیمرها، وجود داشته باشه.